Internetowy PR

W dzisiejszym artykule poruszymy niezwykle istotny temat dla firm funkcjonujących w dobie mediów cyfrowych – internetowy PR (Public Relations). Większość przedsiębiorców zna podstawy tradycyjnego PR, lecz wiele pytań o funkcjonowanie jego internetowego odpowiednika – jaka jest różnica?, jak go stosować?, czy jest bardziej efektywny?- pozostaje bez odpowiedzi. Mam nadzieję, że ten artykuł rozwieje wiele wątpliwości i pomoże w realizacji strategii kontaktów z otoczeniem Twojej firmy!

Jak sama nazwa wskazuje, PR w Internecie skupia się głównie na aspekcie cyfrowym, w przeciwieństwie do trybu offline, który działa głównie w tradycyjnych mediach. W związku z postępującą cyfryzacją, dla każdej wielkości przedsiębiorstwa ważne jest wykorzystanie możliwości Internetu (a jest ich wiele), aby upewnić się, że ich produkty i biznes są powszechnie znane.

Czym Jest Internetowy PR?

PR w sieci to kontynuacja klasycznego Public Relations dodatkowo wykorzystującego zasoby Internetu. Bez względu na to, czy za pośrednictwem informacji prasowych, artykułów online, filmików czy zdjęć promocyjnych, jest to bezpłatny sposób na rozpowszechnianie informacji na temat firmy i produktów. Pozwala na łączenie się ze swoimi kontaktami w mediach i resztą świata za pomocą niepozornego kliknięcia m.in. wiadomościami e-mail zastępującymi tradycyjną pocztę, a także działem dla mediów na Twojej stronie internetowej, dostarczającym zainteresowanym szczegółowych informacji o nowościach.

Jakie Korzyści Dla Twojej Firmy Niesie Internetowy PR?

Internetowy PR jest zazwyczaj szybszym i tańszym sposobem na promowanie Twojego biznesu wśród partnerów medialnych. Może przynieść firmie znaczące korzyści, np. oszczędność czasu dzięki braku konieczności oczekiwania na materiały drukowane i długotrwałe wywiady, czy też niezbyt wysokie koszty. Obecnie kumulowanie uwagi opinii publicznej stało się znacznie prostsze i dużo tańsze.

Kolejną zaletą jest to, że komunikaty prasowe online może dotrzeć do odbiorcy za pośrednictwem licznych kanałów, a nie tylko tych tradycyjnych. Możliwości rozpowszechniania informacji o firmie są tak rozległe, jak rozległy jest Internet, a ilość osób do których mogą dotrzeć jest nieskończona. Internet nie ma terminu ważności, więc w przeciwieństwie do tradycyjnego druku, Twoje wiadomości mogą pozostać żywe przez wiele lat, zapewniając bogactwo informacji w zasięgu ręki klienta.

Jakie Kanały Najlepiej Sprawdzają Się w Internetowym PR?

Nr 1: Media Społecznościowe

Media Społecznościowe to obecnie najprawdopodobniej największy kanał medialny. Sieci społecznościowe zapewniają wyjątkowe możliwości interakcji z klientami lub grupą docelową; dzięki nim możesz od razu poznać ich potrzeby, a także bezpośrednio odnieść się do ewentualnych uwag lub krytyki. Dostępne w nich (blogach, forach i sieciach społecznościowych) funkcje „komentuj”, „podziel się” i „polub”, pozwalają na bezpośredni udział w komunikacji firmy. Zapewniają również dodatkowy autentyczny wymiar, który może pozytywnie wpływać na jej reputację i wizerunek. Jednak należy pamiętać o konieczności aktywnego i regularnego uczestnictwa w komunikacji, aby stworzyć więź z grupą docelową, prowadzić obiektywną kulturę dyskusji i towarzyszyć swoim fanom na Facebooku, bez względu na to czy wyrażają pozytywne opinie, krytykę czy zadają pytania. Nawet największa interaktywna encyklopedia na świecie może zostać wykorzystana w celach PR. Przygotuj wartościowy i rzetelny artykuł o swojej firmie. Oczywiście tekst musi być zgodny z rygorystycznymi wytycznymi Wikipedii, i nie zdziw się, jeśli Twój tekst zostanie przed publikacją przeredagowany.

Nr 2: Dział Prasowy Na Twojej Stronie

Element ten jest ściśle związany z klasycznym PR. Komunikaty prasowe i wartościowe informacje umieszczone w sekcji prasowej na stronie internetowej, a także zdjęcia i ciekawe dane o firmie są niezbędne do sprawnej komunikacji z dziennikarzami. Pomimo podobieństwa do tradycyjnego PR, udostępnianie materiałów prasowych w formie on-line oferuje dużo większą swobodę w kontaktach z mediami, jest dużo szybsze oraz generuje niższe koszty. Natomiast mediom daje możliwość szybkiego reagowania i publikowania komunikatów w krótkim czasie.

Nr 3: E-mail Marketing

Kolejnym istotnym kanałem internetowego PR jest e-mail marketing. Zaoferuj swojej grupie docelowej miesięczny newsletter z informacjami o firmie lub produkcie. Pamiętaj, aby przekazywane wiadomości były przydatne i istotne, pełniły funkcję nie tylko informacyjną, lecz także dostarczały wartości dodanej.

Wniosek: Internetowy PR Potęguje Zasięg Twojego Biznesu

Jak wynika z niniejszego postu, PR w Internecie jest niezbędny w celu osiągnięcia odpowiedniego dialogu z otoczeniem, a także pomaga w dotarciu do grupy docelowej, znacznie zwiększając ogólną widoczność firmy.

Internetowy PR jest równie istotny w kultywowaniu lojalności klientów, na przykład w formie wsparcia za pomocą mediów społecznościowych czy atrakcyjnego newslettera. Dodatkowo, ze względu na niski koszt narzędzi wykorzystywanych w procesie komunikacji, internetowy PR doskonale nadaje się dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego warto rozważyć przekierowanie części środków z  budżetów reklamowych i marketingowych na działania związane z PR w sieci. Życzymy wielu sukcesów!

Jeśli masz jakiekolwiek doświadczenie z internetowym PR, daj nam znać!

Category:
Inne, Marketing