Monitoring Mediów Społecznościowych

Minęło już dobrych kilka lat odkąd media społecznościowe wstąpiły na tron i narobiły szumu w świecie, czy tego chcemy czy nie stały się częścią naszej codzienności, zarówno osobistej, jak i zawodowej.

Ekspansja mediów społecznościowych wśród ludzi z różnych grup wiekowych, a także rozlicznych gałęziach przemysłu, doprowadziła do wyłonienia i ukonstytuowania się ich, jako niezwykle istotnego elementu marketingu mix. Z punktu widzenia biznesowego, media społecznościowe są często wykorzystywane jako podstawowe narzędzie tworzenia wizerunku firmy i podnoszenia świadomości. Jednakże, jest to tylko kropla w morzu ich możliwości. Największą korzyścią jest okazja do tworzenia wartościowych relacji i interakcji z odbiorcami, prywatnymi i biznesowymi, jeszcze zanim Ci zostaną Twoimi klientami.

Bez względu na to, czy prowadzisz małą firmę czy duże przedsiębiorstwo, uzyskanie wiedzy na temat wykorzystywania potencjału mediów społecznościowych jest nie tylko opłacalne, lecz także stanowi czynnik determinujący wynik wszystkich działań marketingowych.

Tematem dzisiejszego posta jest monitoring mediów społecznościowych i mam nadzieję, że kończąc czytanie niniejszego artykułu, jeszcze lepiej zrozumiesz to zagadnienie oraz jego znaczenie dla Twojej firmy.

Podstawy Monitoringu Mediów Społecznościowych

„Monitoring” po prostu oznacza aktywne obserwowanie i śledzenie kanałów on-line w celu znalezienia użytecznych informacji związanych z prowadzonym przez Ciebie biznesem. Jeśli wcześniej nie spotkałeś się z tym terminem – nie martw się. W rzeczywistości jest to dużo prostsze, niż mogłoby się wydawać.

Ogólnie rzecz biorąc, działanie określane przez niektórych jako „słuchanie społeczne” (z ang. social listening)  odnosi się do grupy narzędzi (bez obaw, wiele z nich jest bezpłatnych) i technik pozwalających na śledzenie, co mówi się w Internecie.

Dlaczego Warto Monitorować Media Społecznościowe?

Informacje, co ludzie mówią o Twoim produkcie, konkurencji czy własnych potrzebach jest potężną i cenną wiedzą. Nie każda firma ma zasoby finansowe, czy choćby ludzkie i czasowe, aby korzystać z usług wyspecjalizowanych agencji lub przeprowadzać specjalne badania. I tutaj wkracza nasz temat. Dzięki komunikacji on-line możesz zgromadzić cenne obserwacje, zoptymalizować strategię marketingową i skierować swoje działania w stronę odpowiedniej grupy ludzi czy firm. Zgadza się, musisz stać się częścią tej komunikacji, lecz zanim to nastąpi, warto najpierw posłuchać, co mówią inni.

Poniżej wypunktowałam kilka najważniejszych powodów, dla których warto monitorować media społecznościowe:

  • odkrywanie potencjalnych klientów – dowiedz się, kto szuka produktów i usług, które oferujesz w danym momencie i zaangażuj się – jest to najprawdopodobniej najtańszy i najszybszy sposób na zdobycie nowego klienta,
  • zidentyfikowanie kluczowych graczy w danej branży,
  • pilnowanie konkurencji – pozyskanie informacji na temat tego, co mówią konsumenci o konkurencyjnych produktach, co im się podoba, co nie, a następnie wykorzystanie tych danych do osiągnięcia korzyści w Twojej działalności,
  • udoskonalenie strategii marketingowej – śledzenie aktywności rozmaitych kanałów społecznościowych w pewnym momencie samo zweryfikuje, które z nich są najbardziej odpowiednie dla Ciebie i Twojej firmy. Te informacje można wykorzystać do stworzenia opłacalnej i, co ważniejsze, odpowiednio ukierunkowanej kampanii przekazującej komunikat do odpowiedniej grupy odbiorców,
  • rozwiązywanie problemów klientów – ludzie często używają mediów społecznościowych do wyrażania niezadowolenia lub podzielenia się z innymi problemami związanymi z produktem lub obsługą. Takie sytuacje bardzo często stwarzają niepowtarzalną okazję, aby się wykazać.  Śledząc rozmaite konwersacje toczące się w mediach społecznościowych może szybko zlokalizować problem i odpowiednio zareagować,
  • dzielenie się pozytywnym doświadczeniem – oprócz niezadowolenia, wielu użytkowników wykorzystuje media społecznościowe, aby podzielić się z innymi swoimi dobrymi doświadczeniami z danym produktem lub marką. Monitoring pozwala także  na wyszukanie tych swoistych komplementów w gąszczu Internetu, a następnie wykorzystanie ich na swoją korzyść i przedstawienie siebie jako autorytetu w danej dziedzinie.

Jak Monitorować Media Społecznościowe?

I tu dochodzimy do sedna sprawy. Jak zrobić to wszystko o czym właśnie przeczytałeś? Istnieje dość szeroki wachlarz narzędzi zaprojektowanych, aby pomóc w tym małym i średnim przedsiębiorcom i, na szczęście, większość z nich oferuje bezpłatne funkcje. Postanowiłam zaprezentować Wam jednego z moich ulubieńców – niemiecki start-up „Mention” (z ang. mention – wzmianka)

screen 1

Program ten służy do informowania użytkownika na bieżąco, gdy tylko ktoś wspomni Twoją nazwę, markę lub jakiekolwiek inne zdefiniowane przez Ciebie słowo kluczowe. Jak to działa? „Mention” skanuje Internet w poszukiwaniu konkretnych słów kluczowych, które według Ciebie są istotne dla Twojego biznesu – przez Internet rozumiem wszystko – od stron, przez fora, blogi podcasty po –  oczywiście – media społecznościowe.

Teraz, gdy już wiesz do czego możesz wykorzystać „Mention”, poznaj kilka podstawowych opcji, dzięki którym Twój biznes może wiele zyskać:

1. Wybór odpowiednich słów kluczowych

Po utworzeniu konta, zostaniesz przekierowany do panelu, gdzie możesz ustawić swoje alerty dla poszczególnych słów kluczowych. Moja rada? Odpowiednie słowa kluczowe to takie, które związane są z branżą w  której działasz, konkurenci i wszystko co Twoim zdaniem ma związek z Twoją dziedziną.

2. Źródła i języki

W procesie ustawiania swoich słów kluczowych, „Mention” pozwala na dokonanie wyboru źródeł, które chcesz śledzić i oczywiście języków (ponad 40).

3. Optymalizuj wyniki

Jeśli otrzymujesz alerty ze stron dla Ciebie nieistotnych, możesz je usunąć i po pewnym czasie „Mention” zaprzestanie ich wyświetlania. Podążając tym tokiem, jeśli masz jakieś ulubione źródła, możesz oznaczyć je gwiazdką – dzięki temu uzyskają one priorytet.

4. Zaangażowanie

Inna świetną cechą „Mention” jest możliwość wyświetlania wyników bezpośrednio na stronie głównej. Co więcej, możesz za jego pośrednictwem natychmiast połączyć się ze swoimi kontami na Twitterze lub Facebooku i zareagować. Ktoś ma problem, a Twój produkt jest rozwiązaniem? Cóż, potencjalny klient jest od Ciebie oddalony zaledwie o jedno kliknięcie.

Otworzenie konta w „Mention” jest łatwe i szybkie; program oferuje darmowe wyszukanie do 500 ‘wzmianek’, co dla małych czy średnich firm jest w zupełności wystarczające.

Najważniejszym jest, aby traktować monitorowanie mediów społecznościowych z odpowiednim nastawieniem, a wyniki pojawią się same. Jeśli masz jakieś pytania, nasz zespół chętnie pomoże, zatem zostaw pod artykułem swój komentarz!

Category:
Inne

There is one comment

Comments are closed.